Pim Westerweel 1936

Pim Westerweel 1936

De in Bussum geboren fotograaf Pim Westerweel, ervaarde als 14-jarig jongetje, de sensatie van zijn leven.
Zijn vader, een verwoed amateurfotograaf, gaf hem toestemming om met zijn 9×12 platencamera te spelen.
Kijkend op het matglas ervaarde hij het scherp/onscherp en vertekening van het reële beeld.
Met de balg helemaal uitgetrokken kon je de materie als door een vergrootglas waarnemen en vastleggen.

Er waren nog geen fotoacademies in die tijd, maar wel de “Fotovakschool” in Den Haag.
Een 2-jarige schriftelijke cursus met 2 weken per jaar praktijk in Den Haag.
Na deze 2-jaarlijkse opleiding moest hij in dienst en kwam bij het fotoverkenningssquadron van de luchtmacht terecht.

Van 1956 tot 1960 werkte hij bij de Cinetone filmstudio’s in Duivendrecht

Via Bert Haanstra, die met zijn producties ‘Zoo’ en ‘Alleman’ veel in Artis werkte kreeg hij een baan aangeboden als fotograaf/cineast bij de Amsterdamse dierentuin waar hij tot 1970 13 films produceerde en het tijdschrift ‘Artis’ voorzag met zijn foto’s.
In 1970 besloot hij om mensen te gaan fotograferen en werd freelancer.
Zijn eerste opdrachten bestonden uit sportreportages (schaatsen en voetbal in de tijd van Cruijff en ‘Ard&Keesie’) voor o.a. Nieuwe Revu. In 1974 betrok hij zijn studio aan de Bollelaan 4 te Naarden waar hij talrijke binnen- en buitenlandse celebrities ontving voor covers van ca. 2000 platenhoezen en het tijdschrift Televizier.  In 1987 startte hij, na een bezoek aan het fotofestival in het Zuid Franse Arles, het FotoFestival Naarden dat in het eerste jaar 15.000 bezoekers trok tot 40.000 in 1997. Een eclatant succes dat Naarden, naast de Matthäuspassion en het Arsenaal van Jan Des Bouvrie op de nationale en internationale kaart heeft gezet.

Naast dit fotografische werk ontwerpt hij al ruim 25 jaar dessins voor stoffen, karpetten en papier.
Fotografische beelden die hij digitaal bewerkt. Via zijn agent Edward Terzibasiyan zijn ca. 1500 werken van zijn hand in Finland, Zweden, Duitsland, Nederland en Frankrijk verkocht.
Buiten zijn opdrachtwerk heeft hij ook altijd ‘vrij’ gewerkt wat heeft geresulteerd in veel exposities.
Tot op heden is hij daar nog steeds mee bezig. Een uitvloeisel van zijn ontwerpperiode zijn zijn FOTOPEINTURES. Digitaal bewerkte landschappen met een impressionistische uitstraling.